کد مطلب:223853 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

مکتب فلسفه
فلسفه اسلام همان تعریف حكمای سلف بوده كه رسیدن بحقیقت اشیاء چنانچه هست و وقوف بماهیت موجودات چنانچه وضع شده و این كشف حقیقت را اسلام برای پیروانش تعلیم فرموده.

درباره انسان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بكمیل از جسم و جسد و جان و روح درس داد كه فرمود انسان از نفس نباتی و حیوانی و انسانی است و باید قوی و استعدادهای مكنونه بفعلیت های خاصه برسد (این مطالب را كه تقویت اعضاء و غرایز است بآداب شریعت مفصل در مكتب اسلام نگاشته ام كه منتشر شده است

درباره آفرینش عالم نیز از منظومه های شمسی و آسمانها و زمین و حركت آن ها و پیدایش ماه و سال و فصل و حساب آن سخن رانده و درباره وجود واجب الوجود جل وعلا و صفات



[ صفحه 252]



جلال و جمال و خلاقیت او و آفرینش جماد و نبات و حیوان و عناصر و خواص مفردات و تركیبات همه صحبت كرده و تعلیمات عالیه داده است و بیشتر این مطالب از حضرت امام رضا علیه السلام در مجالس علمی بحث و مذاكره شده است!!!

تعلیمات عالیه حضرت ثامن الحجج ارواحنا فداه و احتجاجات و مباحثات و مناظرات و استدلالات منطقی آن حضرت مخصوصا در آغاز آفرینش و سیر تكاملی انسان و مدارج عالیه و برزخ بین دنیا و آخرت و معاد و حشر و نشر و بعث و قیامت و بهشت و دوزخ و حاصل حیات و زندگی بقدری روشن و مبرهن است كه هر كس با كتاب سر و كار داشته باشد خوب می تواند باین حقایق



[ صفحه 253]



برسد و علت اینكه حضرت امام رضا علیه السلام را ثامن الحجج گفته اند و نیز گفته اند كه او آخرین مكتب تعلیمات اسلام است برای این است كه در توحید و معاد و نبوت و امامت و صفات پروردگار هیچ فروگذار نكرد مگر آنكه همه عقاید حقه را بمردم آموخت.

عن العباس مولی الرضا(ع) قال سمعته یقول المستتر بالحسنه یعدل سبعین حسنه و المذیع بالسیئه مخذول و المستتر بالسیئه مغفور له

علی بن موسی الرضا(ع)

از عباس غلام امام رضا علیه السلام شنیده شده كه گفت من از امام شنیدم فرمود كسی كه حسنه و نیكوئی خود را بپوشاند ثوابش معادل با هفتاد حسنه آشكار است و كسی كه گناه زشتی را آشكار كند ذلیل و بیچاره و رسوا گردد و هر كه گناه خود و دیگری را بپوشاند آمرزیده می شود.